Koolhydraatarm dieet

Door : | 31 Comments | On : juni 24, 2014 | Categorie : Blog artikelen

Inhoudsopgave:

Het koolhydraatarm dieet

Zal een koolhydraatarm dieet jouw helpen met het verliezen van gewicht? Zal je je nieuwe gewicht wel kunnen behouden? In dit artikel gaan we alles bespreken wat jij moet weten over het koolhydraatarm dieet.

Bij een koolhydraatarm dieet limiteer je je koolhydraat inname door producten zoals granen, zetmeelrijke groenten en fruit te vermijden. In plaats van de koolhydraatrijke voeding eet je voeding wat meer eiwitten en vetten bevat. Er zijn veel verschillende soorten koolhydraatarm diëten elk met verschillende beperkingen op de soorten en hoeveelheden koolhydraten die je mag eten.

Een voorbeeld van een koolhydraatarm dieet wat je kan volgen is het Atkins-dieet. Het Atkins-dieet is het bekendste koolhydraatarm dieet, maar er zijn er meer zoals het mayo-dieet. Bij deze diëten eet je producten met veel vet, veel eiwitten en weinig koolhydraten.

Doel van een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet wordt door de meeste mensen gebruikt om gewicht te verliezen. Sommige koolhydraatarme diëten beweren dat het aanhouden van een koolhydraatarm dieet ook je gezondheid bevordert. Een paar van deze voordelen op je gezondheid zijn het verminderen van risicofactoren die hart-en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, diabetes en het metabool syndroom veroorzaken. De vermindering van deze risicofactoren komt voornamelijk doordat je bij het volgen van een koolhydraatarm dieet veel vet en gewicht verliest.

Waarom beginnen met een koolhydraatarm dieet?

  • Je wilt je eetgewoontes veranderen.
  • Veel verschillende soorten en hoeveelheden voedsel waarderen die je mag eten in een koolhydraatarm dieet.
  • Je wilt gewicht te verliezen.

Neem altijd contact op met je arts of diëtist voordat je begint met een koolhydraatarm dieet, vooral als je last heeft van gezondheidsproblemen, zoals diabetes.

Hoe komt het dat je gewicht verliest bij het volgen van een koolhydraatarm dieet?

Veel mensen vragen zich af hoe het nou komt dat je afvalt met een dieet, in dit geval het koolhydraatarm dieet. Het belangrijkste kenmerk van elk dieet is het creëren van een negatieve energiebalans. Dit houdt in dat je minder calorieën consumeert dan dat het lichaam nodig heeft om al zijn dagelijkse taken te verrichten. Door het calorietekort heeft het lichaam niet genoeg energie om al zijn taken te verrichten. Om toch aan genoeg energie te komen gaat het lichaam de opgeslagen reserves gebruiken ( vetreserves ). Een negatieve energiebalans creer je door 300 – 500 kcal minder te eten dan de energiebehoefte. De energiebehoefte verschilt per persoon en kan je op verschillende websites berekenen. Een vrouw met een energiebehoefte van 2200 kcal valt dus af als ze 1700 – 1900 kcal gaat eten. Het creëren van een negatieve energiebalans komt ook terug in het koolhydraatarm dieet. Dit komt omdat je producten gaat eten waarin weinig koolhydraten zitten en dus ook minder calorieën. 1 gram koolhydraten levert namelijk 4 kcal. Het is daarom ook erg belangrijk om naast de koolhydraten ook je calorieën te tellen.

Hoeveel gram koolhydraten mag je per dag?

Bij het koolhydraatarm dieet is er geen specifieke regel van het aantal koolhydraten dat je op een dag tot je moet nemen. De hoeveelheid koolhydraten die je per dag moet eten om af te vallen is afhankelijk van je gezondheid, hoe actief je bent, je leeftijd en je stofwisseling. Ook hangt het af van de doelen die je voor jezelf hebt gesteld: wil je snel afvallen, geleidelijk afvallen of op gewicht blijven. Probeer voor jezelf na te gaan hoe jouw lichaam reageert op meer of minder koolhydraten, je komt er dan snel genoeg achter hoeveel koolhydraten jij moet eten om af te vallen. Je kan daarbij wel een aantal richtlijnen aanhouden.

80 gr – 140 gr per dag:
Dit is een perfecte hoeveelheid om mee te beginnen. Het is niet extreem laag, maar wel genoeg om af te vallen. Als je net begint met het dieet kan je met deze hoeveelheid wennen aan minder koolhydraten. Als je na een tijdje merkt dat je met deze hoeveelheid niet meer afvalt kan je ervoor kiezen om over te gaan op 50 tot 80 gr koolhydraten per dag.

50 gr – 80 gr per dag:
Dit is een hoeveelheid waarbij je eenvoudig kan afvallen en toch nog van een aantal koolhydraten kunt genieten. Met deze hoeveelheid kan je voldoende groente en een paar stuks fruit per dag eten. Een kleine hoeveelheid rijst, pasta of aardappel is vaak ook nog mogelijk. Deze hoeveelheid koolhydraten is prima vol te houden en dus goed om af te vallen op de lange termijn.

25 gr – 50 gr per dag:
Dit is de hoeveelheid waar de meeste mensen het snelst mee afvallen. Wanneer er minder dan 50 gram koolhydraten per dag wordt gegeten, is het aantal calorieën dat je binnenkrijgt op een dag aanzienlijk minder dan het aantal calorieën dat je nodig hebt om op gewicht te blijven. Deze hoeveelheid werkt meestal alleen op de korte termijn, omdat het lastig is om vol te houden.

Meer over koolhydraten

Koolhydraten zitten in veel voedingsmiddelen en dranken. De meeste koolhydraten komen van nature voor in plantaardige voedingsmiddelen, zoals granen. Ook wordt door de voedselproducenten koolhydraten toegevoegd aan voedsel in de vorm van zetmeel of toegevoegde suiker. Voorbeelden van dit soort producten zijn frisdrank en snoep.

Dit is een lijstje met producten waarin natuurlijk voorkomende koolhydraten zitten:

  • Fruit
  • Groente
  • Melk
  • Noten
  • Graan
  • Zaden
  • Peulvruchten

Het lichaam gebruikt koolhydraten als zijn belangrijkste energiebron. Suikers en zetmeel worden afgebroken tot enkelvoudige suikers tijdens de spijsvertering. Deze suikers worden vervolgens opgenomen in het bloed, waar het bloedsuiker (glucose) wordt genoemd. Vanuit je bloed komt de glucose in de cellen van het lichaam met behulp van insuline. Een gedeelte van deze glucose wordt door het lichaam gebruikt voor energie. Extra glucose wordt opgeslagen in de lever, spieren en andere cellen voor later gebruik. Een teveel aan glucose wordt omgezet in vet.

De theorie achter het koolhydraatarm dieet is dat een hoog insuline niveau vetafbraak voorkomt in het lichaam doordat suiker wordt gebruikt voor energie. Voorstanders van het koolhydraatarm dieet geloven dat het binnenkrijgen van minder koolhydraten resulteert in lagere insuline niveaus ( negatieve energiebalans ). Dat zorgt ervoor dat het lichaam het opgeslagen vet gaat verbranden voor energie en je uiteindelijk overtollig gewicht verliest.

Welke producten mag je wel eten

Een koolhydraatarm dieet richt zich op het eten van eiwitten die te vinden zijn in vlees, gevogelte, vis, eieren en groente. Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet beperk je de inname van de meeste granen, bonen, fruit, brood, snoep, pasta’s, zetmeelrijke groente. Een dagelijkse limiet van 50 tot 150 gram koolhydraten wordt bij de meeste koolhydraatarm diëten aangeraden. Veel mensen missen toch de aardappelen, brood en rijst bij het volgen van het koolhydraatarm dieet. Daarom heb ik een aantal recepten samengesteld waar je de rijst, aardappelen en brood mee kan vervangen: Bloemkool rijst, Bloemkoolpuree en Koolhydraatarm brood. Ook kan je producten zoals slim pasta en slim rijst gebruiken. Lees hier meer over de slim producten. Ook hebben wij twee lijstjes samengesteld met daarin allerlei koolhydraatarme producten:

Voorbeelden van koolhydraatarme producten:

Product (per 100 gram)

Kcal

Koolhydraten

Eiwitten

Vetten

Kipfilet

100

0

22,8

0,9

Zalm

220

0

20,2

15,7

Ei

154

0,7

12,9

11,2

IJsbergsla

11

0,9

1,2

0,1

Magere kwark

71

3,5

13

0,5

Voor- en nadelen van een koolhydraatarm dieet

Als je plotseling en drastisch je koolhydraat inname verlaagt kan je tijdelijke effecten op de gezondheid ervaren: 

  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Zwakte
  • Vermoeidheid

 De voordelen van het volgen van een koolhydraatarm dieet:

  • Je verliest geleidelijk gewicht.
  • Het verminderen van risicofactoren die hart-en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, diabetes en het metabool syndroom veroorzaken.
  • Je zal je eetgewoontes voor altijd veranderen.

Conclusie

De meeste mensen verliezen gewicht bij het gebruiken van vrijwel elk dieet plan dat het aantal calorieën beperkt, althans op de korte termijn. Op de lange termijn tonen onderzoeken aan dat het vaak voorkomt dat het verloren gewicht na een korte tijd er weer aanzit, ongeacht het dieet dat je volgt, ook wel het jojo-effect genoemd.

Andere onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die een koolhydraatarm dieet voor twee jaar volgden een gemiddeld gewicht van bijna 9 pond (4,1 kg) verloren. Het is misschien niet alleen het beperken van de koolhydraat inname dat leidt tot gewichtsverlies. Maar ook eet je meer producten die veel eiwitten en vetten bevatten. Door het eten van extra eiwit en vet ervaar je een langer verzadigd gevoel en zal je minder snel snoepen, waardoor je het dieet langer volhoudt.

Share This Post!

Comments (31)

  1. gepost door Harm van der Laan on 9 juli 2014

    zonder veel moeite ben ik in 10 maanden 30 kilo afgevallen met een koolhydraatarm dieet.
    ben gestopt met bloeddrukverlagende middelen, en mijn bloeddrukwaarden zijn nu gemiddeld 70/120.
    Voel me stukken beter en heb veel meer energie.

    • Quint Kames

      gepost door Quint Kames on 9 juli 2014

      Goed om te horen Harm!

    • gepost door mariska on 22 mei 2015

      Hallo,heb jij een lijst waar zo n weekmenu opstaat,mijn man moet afvallen heeft zware artrose en ik ga hem steunen dus ook mee ik mag ook wel 15kilo kwijt

      groet,mariska

      • Quint Kames

        gepost door Quint Kames on 23 mei 2015

        Beste Mariska,

        Wat vervelend Mariska! Wij hebben op dit moment helaas geen weekmenu, maar wij zijn er wel mee bezig. We verwachten het deze zomer af te hebben! Succes met het afvallen

        Groetjes,

        Quint

    • gepost door Hans on 27 maart 2017

      Knap Harm heb jij je aan een bepaald boekje gehouden?. Of heb jezelf iets uit gedokterd ik lees er veel over op internet maar ben nog wat zoekende. Vriendelijke groet Hans

  2. gepost door Janny on 5 februari 2015

    Ook ik ben super enthousiast over het koolhydraadarme dieet, ben er inmiddels een jaar mee bezig en ben 37 kilo afgevallen, heb totaal geen honger gevoel en je kan lekker eten, heb al verschillende diëten gevolgd en werd er enorm chagrijnig van, dat is bij het koolhydraadarme dieet totaal niet het geval, ik kan het iedereen aanbevelen

    • Justin Kames

      gepost door Justin Kames on 8 februari 2015

      Wat leuk om te horen Jannie!

  3. gepost door Dina Geersing on 5 februari 2015

    Mijn ervaring met het khd dieet is dat ik vorige jaar juni ben begonnen en tot op heden totaal 23kilo kwijt ben ik volg dagelijks de 50 khd per dag en ik vind dat het best is vol te houden ,sta onder controle bij een diabetes praktijkondersteuner ,om de 2 maanden wordt er een gesprek gehouden over wat je zoal eet en hoeveel en wat je dagelijkse bezigheden zijn zoals bewegen enz .ik ben er nog lang niet want ik wil minstens nog 30 kilo kwijt en met dit dieet hoop ik dat ik dit kan redden in combinatie straks met wat sporten .

  4. Justin Kames

    gepost door Justin Kames on 8 februari 2015

    Hou het vol Dina 🙂 !

  5. gepost door Fleur on 29 maart 2015

    Wauw ben heel benieuwd! Ik ga er morgen mee beginnen, dit in combinatie met de 30 day squat challenge moet het toch wel lukken om die 7,5 kilo te verliezen!!

  6. gepost door sandra on 30 maart 2015

    In 5,5 mnd 22 kilo afgevallen en dat met heerlijk eten! Vandaag de kokos vanille ijs eens uitproberen

  7. gepost door Ziyi on 12 april 2015

    Wauw….wat een resultaten zeg! Ik ben nu zo’n drie weken bezig en 1,5 kilo afgevallen. Ik eet nog geen 20 gr koolhydraten per dag en het gaat me allemaal te langzaam. Doe ik iets verkeerd ? Nog een vraag: is het echt je koolhydraten tellen of mag je ook kiezen voor zeer weinig koolhydraten op een dag en dan ‘savonds wél een paar chipsjes of kroket of…….whatever…..Of heeft dat zijn weerslag op de ketosefase?
    Groetjes Ziyi

    • Quint Kames

      gepost door Quint Kames on 12 april 2015

      Beste Ziyi,

      Het tellen van de koolhydraten is zeker belangrijk. In chips zitten super veel koolhydraten dus dat lijkt me niet zo slim. Naast het tellen van de koolhydraten is het ook belangrijk om bij te houden hoeveel calorieën je op een dag binnenkrijgt. Je kan wel 20 gr koolhydraten eten, maar als je daarnaast ook 150 gr vet en 150 gr eiwit eet zit je als nog boven je energiebehoefte en kom je dus aan. Het is dus belangrijk om ook je calorieën te tellen. Een vrouw heeft gemiddeld 2100 calorieën op een dag nodig om op gewicht te blijven. Trek daar 300 tot 500 calorieën van af en je creëert een negatieve energiebalans. Als je lichaam minder energie binnenkrijgt dan dat het nodig heeft gaat het vetreserves gebruiken en val je af!

      Succes met het afvallen,

      Quint

      • gepost door Ziyi on 13 april 2015

        Dank je! Hier ben ik mee geholpen!!

  8. gepost door Nanette on 22 april 2015

    ik ben sinds nov.2014 bezig met koolhydraatarm dieet op aanraden van m’n dieetiste, ik had een wisselende suiker en moest 2 soorten insuline spuiten ,en nog niet op de rit, nu met dit dieet ben ik al m’n insuline kwijt en daarmee ook bijna 20 kilo ,en m’n suiker is nu prachtig op pijl

    • gepost door Ingrid on 5 november 2016

      Beste Nanette,

      Reageer even op jouw post, want ik vind het knap..heb ook diabetes en wisselende suiker en moet afvallen maar vind het errrug moeilijk het KH beperkt eten.
      Heb je nog tips?

  9. gepost door anja on 22 april 2015

    ik moet een koolhydraatarm diet volgen maar ik wil wel niet vermageren. wat kan ik doen?

    • Quint Kames

      gepost door Quint Kames on 23 april 2015

      Beste Anja,

      Zorg ervoor dat je dan ook je calorieën telt. Dit kan je goed bijhouden met een programma genaamd: fatsecret.nl. Je basisbehoefte kan je berekenen op deze website:http://www.schemaatje.nl/voeding/basisbehoefte-berekenen

      Zodra je de basisbehoefte hebt berekent weet je hoeveel calorieën je nodig hebt om op gewicht te blijven!

      Groetjes,

      Quint

  10. gepost door Harriet on 28 april 2015

    Door koolhydraatarm te eten en drinken heb ik nagenoeg geen opvliegers meer! Handig ‘weetje’ voor andere vrouwen die in de overgang zijn.

  11. gepost door Melanie on 8 juni 2015

    Beste,
    ik ben net begonnen met een koolhydraat arm dieet en hoop dit goed vol te houden.
    Ik ben dus naar info en recepten op zoek gegaan.
    En ik ben volledig overtuigd dat dit goed zal zijn voor mijn lichaam..
    Maar ik stel me toch een beetje vragen bij de hoeveelheid eieren die in vele recepten gebruikt worden..
    Dit is op zijn beurt toch niet zo goed voor je cholesterol of vergist ik mij?
    ik eet zelden eieren en zou dus niet graag een verhoogde cholesterol ontwikkelen door te dieeten? 🙂

    mvg Melanie

  12. gepost door Joanna on 15 augustus 2015

    Ik ben op 1 juni begonnen met koolhydraat arm eten en ben nu op dit moment 12 kg afgevallen !
    Ik eet erg gevarieerd , kleine hoeveelheden op een dag en heb daardoor totaal geen “hongergevoel ”
    Heb heerlijke recepten elke week en drink daarbij per dag 6 flesjes water.
    Geen normale frisdranken meer gedronken , en voel me super goed !
    Heb nu wel wat meer last van mijn spieren helaas …
    Nu na 3 maanden nog nog op het gewicht wat ik wil bereiken dus ga nog even 2 maanden door 😉
    Ik weet alleen niet goed hoeveel ik na die 5 maanden zonder brood, aardappelen , koeken, pasta’s en rijst weer mag eten als ik gestopt ben .
    Zal ik dat dan weer heel langzaam aan moeten opbouwen met zo nu en dan enkele dagen zonder ?

    Groetjes, Joanna.

    • Quint Kames

      gepost door Quint Kames on 15 augustus 2015

      Hoi Joanna,

      Dat klinkt! Van wat ik lees ben je goed bezig. Dat je last heb van je spieren zou niet moeten komen door het dieet. Als mensen koolhydraatarm gaan eten krijgen ze juist meer eiwitten binnen, wat goed is voor spieropbouw en herstel. Als de last blijft zou ik even naar een fysio of dokter gaan. Wat ik mensen aanraadt is om de koolhydraatarme manier van eten gewoon aan te houden. Natuurlijk mag je af en toe een broodje of een bord pasta/ rijst, maar niet elke dag en niet al te grote hoeveelheden. Wat erg belangrijk is om op gewicht te blijven is om je calorieën die je op een dag binnenkrijgt te tellen. Ik raad je aan om een account te maken op de website fatsecret. Op deze website kan je alles wat je eet bijhouden en het programma berekent automatisch het aantal calorieën/ koolhydraten. Zorg ervoor dat je niet meer dan 2100 kcal per dag eet. De gemiddelde energiebehoefte van een vrouw is namelijk 2000 kcal. Als je hetzelfde aantal kcal eet als je energiebehoefte krijgt je lichaam precies genoeg energie binnen om haar taken te verrichten en kom je dus niet aan. Wij zijn zelf sinds kort een webshop begonnen met daarin koolhydraatarme producten die de meeste mensen missen: brood, pasta en snacks. Misschien leuk om even te bekijken:
      http://www.lowcarbcenter.nl/

      Succes en ga zo door Joanna!

      Groet,

      Quint

      • gepost door Rolinda Dobben on 2 september 2015

        super duidelijke site hebben jullie. Ik wil graag nog een aanvulling geven op het bijhouden van wat je eet. Myfitnesspal is ook een hele makkelijke site en is er ook in app. Kun je dus mooi op je smartphone invullen wat je eet en ook handig is het scan”dingetje” waarmee je de streepjescode op een product kunt scannen en dan de hoeveelheid eiwit, vet, koolhydraten enz kunt berekenen.

  13. gepost door Samira on 18 september 2015

    Ik ben sinds vandaag begonnen met het koolhydraatarme dieet, en ik heb geen honger gehad tor nu toe ! Volgende week ga ik de kaasbroodjes bakken met amandelmeel, lijkt me lekker om soms als lunch te eten.
    Ik vind het lastig om extra eiwit te eten, hoe kan ik dat het beste doen ? Zijn er vitamines met extra eiwit ? En wat doet eiwit precies in het afvalproces ?

    Heerlijke recepten en leuk dat je er met elkaar over kan spreken.
    Groetjes Samira

    • Quint Kames

      gepost door Quint Kames on 19 september 2015

      Hoi Samara,

      Leuk om te horen dat je bent begonnen met het dieet! Extra eiwit krijg je vanzelf binnen en je hoeft daar dus geen supplementen voor te nemen. Omdat je koolhydraten vermijdt kies je automatisch voor meer producten met eiwitten en gezonde vetten. Als je het toch nog lastig vindt om aan de eiwitten te komen verkopen wij ook in onze webshop producten verrijkt met extra eiwit. Tijdens het volgen van het dieet wordt aangeraden om meer eiwit te eten dan normaal. Dit komt omdat eiwit voor een verzadigd en vol gevoel zorgt. Hierdoor zal je minder snel meer eten en krijg je dus niet snel teveel calorieën binnenkrijgen. Ook kost het voor het menselijk meer energie om eiwitten af te breken. Dit komt omdat de eiwitten bestaan uit opgevouwen en opgerolde 3d molecuulstructuren die het lichaam eerst helemaal moet uitvouwen en afbreken.

      Succes met het dieet en als je meer vragen hebt hoor ik dat graag!

      Groet,

      Quint

  14. gepost door Hélène on 15 oktober 2015

    Ook ik ben super enthousiast over koolhydraatarm eten, waar ik vorig jaar november mee begonnen ben op aanraden van een internist die ik op de open dag van de diabetes vereniging sprak.
    Had er direct resultaat mee en sinds van de zomer hoef ik geen insuline meer te spuiten ! Hoera, ook 10 kilo afgevallen en nu ook nog van mijn bloeddruk medicijn af, dus helemaal fantastisch.
    Ik eet iedere dag heerlijk en geniet van alle lekkere recepten, bedankt!
    Hélène

    • Quint Kames

      gepost door Quint Kames on 15 oktober 2015

      Leuk om te horen Helene! Deze enthousiaste verhalen geven mij meer motivatie om meer lekkere koolhydraatarme recepten te posten!

      Bedankt hiervoor en ga zo door!

      Groet,

      Quint

  15. gepost door Annet on 24 mei 2016

    Hallo, ik ben al weken bezig met kha eten, mijn man is 10 kg kwijt, we zijn samen gestart, ik ben nul kg kwijt, ik moet er bij zeggen dat ik in de overgang ben, en ook met w, w niet afval, hebben jullie een tip voor mij om toch af te vallen?

    • Quint Kames

      gepost door Quint Kames on 25 mei 2016

      Beste Annet,

      Goed om te horen dat jullie zijn begonnen met het dieet! Erg vervelend dat je tot nu toe nog geen succes hebt gehad met het dieet. Ik raad aan om een account aan te maken op de website fatsecret. Op deze website kan je je eigen voedingsdagboekje bij houden en alles invoeren wat je op een dag eet. Op deze manier krijg je een mooi inzicht van wat je op een dag eet aan kcal, koolhydraten, vetten en eiwitten. Als uit dit dagboekje blijkt dat je meer dan 2000 kcal eet dan zit je lichaam niet in een negatieve energie balans. Dit houdt in dat je lichaam meer energie binnenkrijgt dan dat het nodig hebt om de dagelijkse activiteiten uit te voeren. Wanneer je minder dan 2000 kcal binnenkrijgt, krijgt je lichaam niet genoeg energie binnen om de dagelijkse activiteiten uit te voeren. Het lichaam gaat dan de (vet)reserves in het lichaam aanspreken om zo toch genoeg energie beschikbaar te stellen. Een negatieve energiebalans in combinatie met een lage koolhydraatinname is een perfecte combinatie om af te vallen en vet te verbranden!

      Ik hoop dat het nu wat duidelijker is Annet!

      Succes met het afvallen.

      Groetjes,

      Quint

  16. gepost door Lida on 28 mei 2016

    Ik ben nu een mandje bezig met lchf. Het is goed te doen en ik heb weinig honger. Ben nu ook zo’n 4kg kwijt. Het is voor mij geen tijdelijk dieet maar deze manier van eten wil ik blijven doen.
    Ik ben nog steeds wel erg moe en hardlopen is een zware opgave af en toe. Kan iemand me vertellen hoe lang deze vermoeidheid aan blijft houden?

  17. gepost door Yvonne on 10 juni 2017

    Hi ik ben 58 en volg al een lange tijd KHA levens patroon ik wil eigenlijk niet anders meer de snelle KHD smaken echt niet meer voor mij dan. Maar ik sta op een stop moet wel zeggen dat ik 3x per/week aan sport doe met gewichten
    Ik zit met moeite op 1500 KH p/d

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Like ons op facebook!

Door ons te liken blijf je op de hoogste van de nieuwe recepten en acties! Als je het leuk vindt om zelf recepten toe te voegen om te delen met je vrienden of familie stuur dan een mailtje naar info@lowcarbchef.nl.