Lijstje met koolhydraatarm fruit

Fruit is een uitstekende bron van vitamines, mineralen, voedingsvezels en antioxidanten. Helaas bevatten sommige fruitsoorten veel koolhydraten. Er zijn dan ook maar een beperkt aantal fruitsoorten toegestaan bij het koolhydraatarm dieet. In dit artikel vind je een lijst met alle koolhydraatarme fruitsoorten en de bijbehorende voedingswaarden.

Wel of geen fruit?

Op het gebied van fruit verschillen sommige koolhydraatarme diëten nogal. Het ene dieet kijkt naar de glycemische index en de glycemische lading van het fruit (South Beach), terwijl andere alleen naar het aantal koolhydraten kijken (Atkins dieet). Als je primaire doel is om het aantal koolhydraten in je dieet te beperken is het dus het beste om naar het aantal koolhydraten in het fruit te kijken. Als je een specifiek koolhydraatarm dieet volgt zou ik wel de regels aanhouden dat het dieet voorschrijft!

Fruit

Zoals je op de afbeelding hierboven kunt zien, bevatten de meeste fruitsoorten veel koolhydraten. Dit is niet zo gek, want fruit heeft zijn zoete smaak te danken aan fruitsuiker. Toch zijn er wel een aantal fruitsoorten die je kunt eten bij het volgen van het koolhydraatarm dieet. Goede keuzes zijn kokosvlees, pruimen en cantaloupe meloen. Op de bovenstaande afbeelding zie je de meest populaire fruitsoorten met naast elke vrucht het aantal netto koolhydraten per 100 gr.

Bessen

Bessen bevatten over het algemeen minder koolhydraten. Met name frambozen, bramen en aardbeien kun je zonder problemen eten bij het volgen van het koolhydraatarm dieet. Verse blauwe bessen bevatten iets meer koolhydraten. Op de bovenstaande afbeelding zie je een aantal koolhydraatarme fruitsoorten met de gemiddelde hoeveelheid netto koolhydraten per 100 gr.

Lijstje met koolhydraatarm fruit

Hieronder een overzicht van alle koolhydraatarme fruitsoorten. De fruitsoorten zijn gesorteerd op de hoeveelheid koolhydraten per portie (van laag naar hoog).

ProductPortiegrootte (gr)Koolhydraten per portie (gr)
Manderijn454.5
Cranberries1255.0
Abrikoos455.2
Galiameloen1005.5
Kokosvlees1006.0
Aardbeien1006.0
Bramen1256.3
Frambozen1256.3
Nectarine1006.5
Cantaloupe1007.1
Pruim1007.5
Zwarte bessen12510.6
Perziken12510.9
Blauwe bessen10011.0
Watermeloen15011.3
Granny smith appel12513.8

Bekijk ook ons lijstje met koolhydraatarme groente!

One Comment

  1. Maria Bindels

    Ik heb dit met veel interesse gelezen en ga dit diet volgen.
    In november is bij mij ’n te trage schildklier geconstateerd, veel aangekomen.
    Ik ben bijna 66 en gepensioneerd, dus niet zo heel erg actief. Ik begrijp dat ik
    weinig koolhydraten moet gebruiken. Ik eet hoofdzakelijk vegetarisch en vis.
    Ik ben blij dat iets heb gevonden waarbij ik mij goed kunt vinden.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*